Den åttonde elden och första steget i den gröna mossan



Det jag har lärt mig av mina indianska lärare är att insikten på berget bara är början; den verkliga medicinen vaknar först när vi kliver ner i dalen och låter fötterna tala. 

När dimman lättat och vi sett hur våra liv följer samma nötta hjulspår, står vi inför det heliga valet att inte längre ge vår livsenergi till det som inte längre är sant. Att vandra den ursprungliga vägen är att bli en vaksam spårare i sin egen vardag och medvetet hejda steget precis innan det landar i den gamla leran av anpassning eller rädsla.

Istället för att analysera sönder våra mönster med tanken, har jag lärt mig att använda kroppen som en levande kompass. Vi känner efter var det drar kallt, var bröstet blir tungt och var energin läcker ut i gamla löften eller tysta konflikter. 

När vi märker att vi är på väg att överge oss själva, stannar vi upp och kallar hem vår kraft. Vi lägger handen mot hjärtat och viskar till de delar av oss som gått vilse i det förflutna att det är dags att komma hem nu. Det är en stilla akt av återtagande, där vi hämtar tillbaka vår själs ljus från platser där vi inte längre behöver dröja kvar.

Läkningen sker i det tysta ögonblicket när vi medvetet sätter ner foten i den orörda, mjuka mossan. Det är i det enkla valet, då vi väljer stillhet istället för drama eller att tala sanning när rösten darrar, som den nya stigen föds. 

Men kanske är det just här den Åttonde Eldens visdom börjar viska till oss. För varje gång vi bryter den gamla dragningen, deltar vi i tändandet av en större eld. 

Mina lärare bar på en profetia om en tid då mänskligheten står inför två vägar: den ena svartbränd av glömska, den andra grön och levande av vördnad för allt liv.

Den Åttonde Elden tänds inte genom stora ord, utan genom dessa små, sanna val i vardagen. När vi väljer närvaro framför försvar och jordens rytm framför världens brus, blir våra steg mer än personliga. De blir en del av den nya väg som mänskligheten länge sökt. Denna nya tid kommer inte till oss färdig; den växer fram under våra fötter medan vi går. När vi väljer vår sanning och återknyter till hjärtats äldre visdom, bär vi fram en värme som ska räcka till kommande generationer. När tillräckligt många av oss väljer att inte längre gå den väg som skadar livet, och istället låter fötterna trampa den levande mossan, blir det till slut inte längre en ensam stig. Det blir en väg hem för oss alla. Detta är praktiken jag har fått ärva, och det är den vi fördjupar oss i och praktiserar tillsammans på kursen I medicinkvinnans fotspår.


Gå i Skönhet


Eva 

 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Till dig som bär ett öppet hjärta i en orolig tid

Att vara följsam som vattnet

Myten om "Easy-Going": Varför det som känns rätt ofta känns rätt jobbigt