Från biohacking till människa: När blev själen ett Excel-ark?



Vi jagar det "rätta" livet som om det vore en olympisk gren. Vi ska ha rätt mindset, rätt frekvens och rätt morgonrutin. 

Vi trycker ner collagen i kaffet, adaptogener i smoothien och hoppar ner i isvakar klockan 05.30. 

Allt för att bli den där ultimata versionen av oss själva som tydligen aldrig får vara bara... trött?


Till och med andligheten har blivit en prestationssport. Vi ska rensa trauman på lunchrasten, mikrodosera för kreativitet och sitta i ayahuasca-ceremonier för att "skala av egot". 

Men ironin är total:


Egot har bara bytt kläder. 


Istället för en snabb bil vill det nu ha det högsta medvetandet. Istället för en Rolex skryter det om sin manifestationsteknik. 

Vi dokumenterar vår resa mot upplysning medan vi kämpar för att överleva den. Men under alla lager av breathwork och skuggboxning finns en enkel, skavande rädsla. 

Vi jagar perfektion för att slippa känna vår otillräcklighet. Vi jagar transcendens för att slippa sitta kvar i det obekväma, i det vanliga, i det som bara är.

Men här är sanningen som inga influencers berättar: 


Människan är inte ett projekt som ska färdigställas.


Du är biologisk. Din kropp är ett djur. Det är ett djur som svettas, som lagrar fett för sämre tider, som fiser vid fel tillfälle och som blir genuint orimligt arg när blodsockret sjunker. Din kropp är inte en maskin som behöver en mjukvaruuppdatering. Den är ett liv som pågår.

Kanske är det just detta vi behöver mer av: 


Tolerans för det mänskliga.

• Utrymme för kroppsliga skavanker och dåligt humör.

• Modet att äta en skiva vitt bröd utan att analysera inflammation i kroppen.

• Friheten att missa meditationen för att man hellre ville stirra in i en vägg.

• Radikal acceptans för att man just idag har en "låg vibration" och att det är helt okej.


Verklig mognad handlar inte om att bli mer. Det handlar om att tåla mer. Att tåla sin egen ofullkomlighet utan att omedelbart vilja "coacha" bort den. Det är något djupt rebelliskt i att säga:

"Jag är redan en kropp. Jag är redan ett liv. Jag är redan mitt i det."

Det inre är ingen trend. Det är det som finns kvar när batteriet i din Oura-ring dör och din gröna juice är slut. Det ärliga är vackert. Det opolerade är heligt.


Så frågan är inte hur du ska bli en bättre version av dig själv till nästa säsong. Frågan är: 

Vem är du när du slutar jaga?

Kanske börjar den verkliga andligheten där. Inte i ett moln av rökelse i Amazonas, utan i det stilla modet att våga vara en vanlig, felbar människa.

Gå i skönhet


Och du, glöm inte att andas på riktigt, inte bara för att optimera syreupptagningen! 



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Till dig som bär ett öppet hjärta i en orolig tid

Att vara följsam som vattnet

Myten om "Easy-Going": Varför det som känns rätt ofta känns rätt jobbigt